Icerige atla
Yaşam ⭐ 75/100

Günde 9 Saat Yemek Yiyerek Demansı Geciktirmek Mümkün mü?

Günde 9 Saat Yemek Yiyerek Demansı Geciktirmek Mümkün mü?
Malta Mavi Lagün'de İngilizce

Akşam yemeği yatmadan dört saat önce yenmeli, araştırma gösteriyor

Dünya Sağlık Örgütü uzun süredir demans vakalarının çok hızlı arttığı ve artık en yaygın sakatlık ve ölüm nedenleri arasında yer aldığı konusunda uyarıyor.

Tahminlere göre, bu hastalıktan muzdarip olanların sayısı önümüzdeki on yıllarda üç katına çıkacak ve 2050 yılında yaklaşık 153 milyon kişiye ulaşacak. Bu durum, ilaçlar ve sosyal bakım için milyarlarca dolar harcanmasına yol açacak.

Bu nedenle dünyanın dört bir yanındaki bilim insanları bu eğilimi etkilemenin bir yolu olup olmadığını araştırıyor. Temel olarak bu durum, dünya nüfusunun yaşlanmasından kaynaklanıyor, ancak bilişsel gerilemeyle daha iyi başa çıkan yerler de var. Bunlar arasında örneğin Bolivya Amazonu'ndaki iki kabile bulunuyor. Tsimane ve Moseten halkları ileri yaşlara kadar mükemmel sağlıklarıyla ünlü. Bu kabilelerdeki yetişkinlerin yalnızca yüzde 1'i demanstan muzdaripken, Batı ülkelerinde bu oran yüzde 11 ila 30 arasında değişiyor.

“Tsimane ve Moseten'deki yaşlı insanları bunamadan koruyan şey, geçimlik tarıma dayalı sanayi öncesi yaşam tarzındaki bir şey gibi görünüyor” dedi, iki kabilede araştırmayı yöneten psikoloji profesörü Margaret Gatz. Bu toplulukların üyeleri,

hayatları boyunca fiziksel olarak çok aktif kalıyorlar,

çünkü avlanıyor, elleriyle toprağı işliyor ve ormandan yiyecek topluyorlar. Obezite, alkol kötüye kullanımı ve hipertansiyon gibi risk faktörleri onlarda yok. Ataları gibi yaşıyorlar ve karbonhidrat ve yağ açısından zengin gıdalara güvenen ve giderek daha az fiziksel aktivite yapan Amerikalı ve Avrupalı akranlarına göre daha az beyin atrofisi yaşıyorlar.

“Şu anda Alzheimer hastalığı ve buna bağlı demansların artan yaygınlığına bir çözüm bulmak için zamanla yarışıyoruz” diyor sağlık ekonomisi profesörü Hillard Kaplan. Tsimane kabilesini yirmi yıl boyunca incelemiş ve bunun, hareketsiz, kentsel, endüstriyel yaşamın düşünce süreçlerini ve hafızayı nasıl etkilediğini daha iyi anlamasına yardımcı olduğunu düşünüyor.

Atalarının aksine, modern insanların çoğu kendi yiyeceklerini üretmiyor. Yiyecekler etraflarında bol miktarda bulunuyor ve tatlandırıcılar, iyileştiriciler ve onları cömertçe reklam eden fenomenler sayesinde giderek daha cazip hale geliyor.

Sağlıklı bir diyete bağlı kalmak istiyorsanız, kelimenin tam anlamıyla bir dışlanmış olmanız gerekiyor. Özellikle gençlerin bu ortama direnmesi zor. Bu nedenle birçok hastalık riski yeni nesiller arasında daha yüksek.

Birçok araştırma obezitenin ana faktör olduğunu göstermiştir ve yetkililer bununla başa çıkmazsa, gelecekte bakacak kimsesi olmayan birçok hasta yaşlı insanla karşı karşıya kalacaklar. Yakın zamanda yapılan bir Amerikan araştırması,

sadece ne yediğinizin değil, ne zaman yediğinizin de önemli olduğunu

ortaya koydu. New Jersey Üniversitesi'ndeki araştırmacılar, 50 ila 79 yaşları arasında, aşırı kilolu veya obez olan kişileri test etti. Onları günde aldıkları kaloriyi 500 azaltmaya teşvik ettiler, ancak gönüllülerin bir kısmının yemek yeme süresini de sınırlaması gerekiyordu. Sadece günün 9 saatlik bir diliminde, genellikle sabah 9 ile akşam 6 arasında yemek yiyebiliyorlardı. Diğerleri için böyle bir şart yoktu.

Araştırmanın başında ve sonunda her iki grup da tıbbi muayenelerden ve bilişsel testlerden geçirildi. Tümünün yaklaşık 7 kilo vermeyi başardığı, ancak dokuz saat içinde yemek yiyenlerin daha iyi düşünme süreçleri gösterdiği ortaya çıktı. Bilişsel testlerde daha yüksek puanlar aldılar ve özellikle akşam yemeğini gece uykusundan dört saat önce yiyenler çok iyi performans gösterdi.

“Kilo vermenin kendisinin ileri yaşlarda bilişsel gerilemeyi yavaşlatmaya yardımcı olabileceğini ve yemek yeme süresini sınırlamanın ek faydalar sağladığını düşünüyoruz” diyor araştırmayı yöneten beslenme profesörü Sue Shapses.

Verileri sunarken, sonuçları “mütevazı” olarak nitelendirdi, ancak yemek yeme süresinin azaltılmasının insanların günlük görevler için bilgi hatırlama yeteneğini geliştirebileceğine ve hafıza, dikkat ve problem çözmeyle ilgili hataları azaltabileceğine dair umut verdiğini söyledi. Araştırma ekibi şimdi bunun gerçekten böyle olup olmadığını veya olumlu etkinin sirkadiyen ritimler, metabolizma ve iç iltihaplanma arasındaki karmaşık etkileşimlerden kaynaklanıp kaynaklanmadığını araştırmayı planlıyor.

Bilim insanları uzun süredir son yıllarda demansın hızla yayılmasının faktörlerinden birinin sağlıksız ve aşırı beslenme olduğundan şüpheleniyor. Bunun

beyinde zararlı proteinlerin birikmesine yol açtığını

ve beyin hücreleri arasındaki iletişimi engelleyen plakların oluşumuna neden olduğunu düşünüyorlar. Bu da sonuçta bilişsel gerilemeye ve yakın hafıza kaybı ve iletişim sorunlarıyla ilgili diğer semptomlara katkıda bulunuyor.

İki yıl önce Johns Hopkins Üniversitesi'nden bir ekip, aralıklı orucun beyin aktivitesi için faydalı olduğunu kanıtlamayı başardı. Testleri, obezite ve insülin direncinden muzdarip kişiler üzerinde yapıldı çünkü bu iki durum en sık bilişsel bozukluklarla da ilişkilendiriliyor. Gönüllülerin yarısı meyve, sebze, tam tahıllar, az yağlı süt ürünleri ve ilave şekerin tamamen kesilmesini içeren sağlıklı bir diyete tabi tutuldu. Diğerlerinin ise kalori alımını da sınırlarken aralıklı oruç tutması gerekiyordu. Deneyin sonunda her iki grupta da olumlu bir değişiklik kaydedildi, ancak oruç tutanlarda daha fazlaydı. Bilişsel yetenekleri yaklaşık yüzde 20 oranında iyileşmişti.

2022'de yapılan başka bir araştırma da daha düşük yemek yeme sıklığının Alzheimer riskinin azalmasıyla bağlantılı olduğunu buldu. Yazarları, periyodik kalori kısıtlamasının otofajinin etkinliğini artırdığı sonucuna vardı. Bu,

beyindeki ölü, hasarlı veya çok yaşlı hücrelerin yok edilmesi için önemli bir süreçtir,

ancak sürekli yemek yeme nedeniyle giderek daha zor hale geliyor.

Geçmişte, insanların sürekli yiyeceğe erişimi olmadığında, doğal olarak periyodik olarak oruç tutuyor ve otofajiyi sağlıyorlardı. Ancak mağazalardaki mevcut bollukta bu önemli süreç bir sınav haline geliyor. Araştırmalar, otofajinin etkinliğini artırarak, yaşlansak bile hücrelerdeki zararlı proteinlerin yok edilmesini sürdürmenin mümkün olduğunu göstermiştir. Bu nedenle, belirli bir süre yemeyi bırakmak gibi müdahaleler, potansiyel olarak yaşlanmayla birlikte beyin fonksiyonlarının zayıflamasıyla ilgili hastalıklara karşı koruma sağlayabilir.

Bu nedenle bazı uzmanlara göre, aralıklı orucun dünyanın en popüler diyetlerinden biri haline gelmesi an meselesi.

Deniz, kum, güneş ve İngilizce — Malta'da bir dil tatili! Programı gör →
Paylaş: