Hükümet 620,20 ile 672,70 euro arasında bir sayı seçecek, bunu nasıl belirleyeceğine dair net kriter bulunmuyor.
Yeni asgari ücret formülü parlamentoda cuma günü 5 saatlik tartışmanın ardından kesin olarak kabul edildi. Tartışma sonrasında göstergelerle ilgili birçok soru kalmaya devam ediyor ancak bir şey açık; yeni kriterler önümüzdeki yıllarda daha düşük artış garantiliyor. Böylece tarihe eski kural olan asgari ücretin ortalamanın yüzde 50’si olması kalıcı olarak gömüldü. O da
sadece 1332 gün dayandı.
İyi haber şu ki, ücret bir önceki yıla göre daha düşük olamayacağına dair mevcut kural korunuyor.
Tartışmalar perşembe günü ilgili komisyonda başladı. Çalışma ve Sosyal Politika Bakan Yardımcısı Nadya Klisurska gelecekteki bir yönetmeliğin taslağı olan uçan bir sayfa getirdi. Cuma günü muhalefet metinlerin belirsiz olduğu konusunda kararlıydı ve söz konusu yönetmelik metinleri açıklaması gerekirken yazılanın aksine. İktidar yeni metinleri 148 ‘evet’ oyuyla kabul etti.
Onlara göre asgari ücret 15 Ağustos’a kadar belirlenecek ve aşağıdaki dört kriter dikkate alınacak:
ülkenin asgari ücretinin satın alma gücü, geçim maliyetini dikkate alarak;
ücretlerin genel düzeyi ve dağılımı;
ücretlerin büyüme temposu;
ülkede işgücü verimliliği, ancak 10 yıl için.
Ağırlığın tam olarak ne olacağı İş Kanunu’ndaki değişikliklerde yazılmamış, ancak tartışmalar sırasında her birinin yüzde 25 ile temsil edileceği açık hale geldi.
Her 3 yılda bir asgari ücretin yeterliliği değerlendirilecek. Bu değerlendirme iki referans değerine göre yapılacak; brüt medyan ücretin yüzde 60’ı ve geçim maliyeti tutarı.
Ulusal İstatistik Enstitüsü Başkanı, değişikliklerin yürürlüğe girmesinden itibaren dokuz ay içinde geçim maliyeti verilerinin belirlenmesi ve yayınlanması için düzen ve yöntemi onaylayacak. Bunun nedeni yeni kuralın 1 Ocak 2027’den itibaren tamamen uygulanmaması. Bazı kriterlere göre üst sınırın 672,70 euro olduğu hesaplandı ve mantıken alt sınır mevcut asgari olan 620,20 euro.
Eski formül 692 euro veriyordu, yani 500 bin kişi ayda 19,30 ile 71,80 euro arasında zarar görecek. Kriterler işverenler ve sendikalarla önceden kararlaştırılmış olmasına rağmen, bu yıl bir rakam üzerinde anlaşamadılar. Böylece hükümet 15 Ekim’e kadar tutar konusunda yine tek başına karar verecek.
Sorunlar nerede ve formül ücreti gerçeklikten neden izole ediyor
Temel sorun metinlerle ilgili en önemli hususların neredeyse tamamının taslağı milletvekillerine sunulan gelecekteki bir yönetmeliğe bırakılmış olması. Bu taslak resmi olarak hiç yayımlanmadı ve tartışmalar istekli bir geleceğin etrafında döndü.
İkincisi verimliliğin nasıl ölçüldüğü. Son 10 yıldaki ortalama yıllık artış alınacak ve bu tam olarak asgari ücretin büyümesi için en büyük fren. Bunun nedeni uzun dönemin ekonomik büyüme zirvelerini düzleştirmesi, çünkü eski zayıf yıllar en düşük ücretli işçilerin ücretlerini aşağı çekecek. Pandemi 2020 yılı da uzun süre hesaba katılacak, ayrıca sonrasındaki üretim düşüşü de.
Diğer büyük sorun asgari ücretin belirlenmesinde nispeten eski verilerin kullanılması. Örneğin 2027 için 2024/2025 küçük tüketici sepeti verileri kullanılacak. Böylece asgari ücret her zaman geçmiş fiyatları yakalayacak, son 12 ayda raflardaki fiyatları değil. Büyük enflasyon karşısında hiçbir koruma yok.
Metinlerin hiçbir yerinde devletin en düşük seviye 620,20 euro mu, en yüksek 672,70 euro mu yoksa ortada bir şey mi seçeceğine dair hangi kriterle karar vereceği açıklanmıyor. Bu durum objektif ekonomiye değil, tamamen politik pazarlıklara kapı açıyor. Son yıllarda sendikaların ve işverenlerin bunun üzerinde asla anlaşamadığının dikkate alınması gerekiyor.
“Sosyal-ekonomik kriterler asgari ücretin belirlenmesinde nesnellik ve denge sağlayacak. Diğer yandan gelirlerin adil artışını garanti edecek”, dedi Nadya Klisurska.